Description:
Perkhidmatan bagasi amatlah penting kepada penguna kapal terbang, dimana perkhidmatan ini sering digunakan oleh penumpang-penumpang kapa! terbang. Perkhidmatan ini juga mempunyai masalah yang tersendiri apabila diuruskan oleh para pekerja disyarikat penerbangan tersebut. Dalam kajian ini mempunyai tiga faktor iaitu dari segi kos, keselamatan dan pengurusan. Kajian ini dijalankan dengan mengenal pasti masalah yang berlaku dalam perkhidmatan bagasi di syarikat AirAsia Berhad. Kami telah membuat soal selidik dengan membuat soalan daripada tiga objektif tersebut dimana pengkaji mengedarkan soalan tersebut kepada pengguna perkhidmatan bagasi di syarikat AirAsia Berhad, lokasi yang di pilih untuk melaksanakan pengedaran soalan tersebut di kawasan sekitar Permatang Pauh. Kajian ini dijalan mengunakan persempelan convenience untuk menjalankan pengedaran soalan tersebut, dimana pengkaji mempunyai 100 responden untuk menjawab soalan tersebut. Selepas pengkaji mengedarkan soalan, pengaji akan menganalisa data yang telah dikumpulkan dan membuat carta bar untuk mengillustrasikan data tersebut. Pengkaji mendapati faktor yang tertinggi ialah faktor keselamatan dan diikut dengan faktor kos manakala faktor yang terendah adalah faktor pengurusan. Hasil daripada kajian ini pengkaji telah mendapati banyak maklumat mengenai kos, keselamatan dan pengurusan bagasi. Maka dengan ini pengkaji telah menjalankan kajian mengenai kepuasan perkhidmatan bagasi syarikat AirAsia Berhad di kawasan sekitar Permatang Pauh bagi memperolehi hasil dapatan kajian.